Friday, February 21, 2014

RUMAH - Rumah Pertama

Assalammuailakum,


Harini aku nak kongsi cerita tentang Rumah Pertama. Kami baru je beli rumah pertama kami. Setelah mcm2 penglamanan kehidupan kami pindah randah. Akhirnya kami diberi peluang beli rumah sendiri.

Kami mula mencari2 rumah dari tahun lepas. Hubby beli rumah ni 2013, 3tahun usia perkahwinan dan dapat memilikinya tahun ni 2014, 4tahun usia perkahwinan. Kami jumpa rumah yang kami beli ni di Mudah.my. Actually ada beberapa rumah yang menjadi pilihan. Dan ada yang hubby dah hampir2 lulus loan, tapi terlepas kat tangan orang lain. Ada yang 1 tingkat, ada yang 2 tingkat tersenarai dalam budget pilihan kami. Kami mmg merancang Seksyen 4, Bandar Rinching (Daerah Semenyih) untuk penempatan baru untuk kami. Jadi mmg kami fokus carik rumah2 kat situ dalam budget RM100k-RM300k.

Antara pilihan kami:
RM165k - Rumah endlot, ada tanah belah tepi dlm 5kaki (terlepas kat orang lain)
RM200k - Rumah endlot, tak ada tanah kat tepi tapi (rumah dah renovate banyak)
RM270k - Rumah 2 tingkat endlot (tanah luas kat tepi, boleh buat rumah sebijik lagi)
RM150k - Rumah 1 tingkat intermediate (depan padang, dekat dengan surau)

Dan akhirnya kami pilih rumah intermediate 1 tingkat  depan padang dekat dengan surau. Yang ni owner nak RM150k tapi lepas negotiate owner bagi RM140k. Rumah agak teruk sebab kesan anai-anai. Mmg basic house, tak ada renovation apa2. 

Inilah pilihan hati kami :) Kecil, sederhana tapi kawasan yang selesa.

Tunggu post selanjutnya untuk lihat kami 'mentransformkan' rumah comel ni :) Bagi aku, kecil dan sederhana sudah memadai walaupun mampu untuk beli rumah yang lagi best. Buat apa kerja bertungkus lumus semata2 untuk bayar rumah dan kereta mahal sedangkan lebihan tunai gaji setiap bulan kekurangan sampai tak ada duit simpanan untuk kecemasan atau sakit yang kita tidak akan tahu bila akan tiba. Jadi.. memadailah :)

Syukur Tuhan. Terima kasih Tuhan.

No comments:

Post a Comment